tisdag 12 juni 2012

Provtårta





Ska göra en bröllopstårta i sommar och då ville paret provsmaka på en tårta med champagnemousse och jordgubbsmousse. Har aldrig gjort chapagnemousse innan men någon gång ska vara den första. :)




Resultatet var jättegott och nu funderar jag på att göra en sådan till mina föräldrars och farfars kalas också :P


Receptet på champagne moussen:
  • 3 dl grädde
  • 3 dl torr champagne eller mousserande vin
  • 2 äggvitor
  • 1 dl socker
  • 7 gram gelatinpulver
  • 3 msk vatten

    1. Du låter gelatinpulvret svälla upp i vatten och sätter sedan i vattenbad
    2. sedan blandar du ner det smälta gelatinet i vinet och låter svalna.
    3. Du blandar vinet med vispad grädde och låter svalna i kyl
    4. vispa äggvitan fluffigt och tillsätt sedan sockret och vispa mer
    5. sedan bara blanda allt tillsammans och in i kylen för att stelna. :)

3 kommentarer:

  1. Jag har också fått en beställning på bröllopstårta, tror jag ska prova din champange mousse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer att göra att bra jobb med det vet jag! Jag ska ha denna mousse i tårtor på mina föräldrars och farfars kalas imorgon med :) Min pappa blev nyfiken hihi

      Radera
  2. Vad använde du för champange? Går det bra med vilken sort som helst eller ska den vara torr?
    Går det bra med försäljningen för dottern? Är det på torget inne i varberg? Funderar på en resa till Ullared i höst, kanske vi kan ses då?

    SvaraRadera