måndag 27 februari 2012

Budapest bakelse to die for!

Jag älskar budapest bakelse och har gjort den ofta! Men har inte delat den med mig av någon anledning!
Den har varit väldigt uppskattad av familj och vänner och... sorry pappa men jag har ätit upp biten jag försökte spara till dig. Den tittade på mig varje gång jag öppnade kylskåpet och jag kunde inte stå emot! Men jag älskar dig far min! :D I alla fall så är receptet här:

  • 6 äggvitor
  • 4 dl strösocker
  • ca 150 gram malda hasselnötter
  • 1/2 dl maizena
  • 1/2 dl marsánpulver för kokning 
Såhär mal man nötterna. (Fick lite hjälp av Alvin :)


Fyllning:

  • En burk med konserverade mandariner
  • ca 3 dl grädde
Garnering så smälter jag lite mörkblockchoklad i vattenbad.

  1. Vispa äggvitorna till skum. Häll i strösockret under tiden du vispar. Vispa till en fast marängsmet. Blanda nötterna med majsstärkelsen och marsánpulvret. Vänd ner nötblandningen i marängsmeten med en slickepott. 
     2.  Sedan brer jag ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, cirka 20         minuter. Låt botten svalna. Vänd därefter upp den på ett annat papper. Dra försiktigt bort bakplåtspapperet. 





3. Bred vispad grädde på tårtbottnen och strö över avrunna mandarinklyftor. Låt fyllningen ligga 5 minuter på kakan innan den rullas ihop så är det lättare att rulla ihop den. Rulla ihop på längden till en tjock rulltårta. 



Jag strödde över den smälta chokladen över tårtan med en sked. Choklad dekorationerna strödde jag över bakplåtspapper och lät det stelna innan jag kunde ta upp det och dekorera bakelsen med. :)


Mumsa på nu bara :D

3 kommentarer:

  1. Jag får nästa gång smacka, eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja pappa! Jag kan baka mer i veckan till dig <3

      Radera
  2. Hur många grader ska det vara? :)

    SvaraRadera