måndag 20 februari 2012

Citronmaräng paj!

Nu har jag gjort denna paj för första gången och det gick bra :) Kanske inte barnens favorit men liten vuxenfika är ju aldrig helt fel!

Recept på mördeg:
  • 150 g kallt smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 1/2 dl florsocker
  • 1 ägg
  • 1/2 msk kallt vatten
  1. Nyp ihop tärnat kallt smör med vete och florsocker
  2. Tillsätt ägget och vattnet och arbeta ihop deget tills den precis går ihop. KNÅDA INTE.
  3. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 min.
Maräng:
  • 3 äggvitor
  • 2 dl socker
  1. Vispa äggvitorna till vitt skum och tillsätt socker (lite i taget) tills marängen blir blank
Citronkrämen har jag gjort innan citronkräm

Jag kavlar ut degen och rullar den på kavlen och brer den sedan över formen och in i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.





 Jag brer på citron krämen
 Sedan marängen och in i ugnen på 160 grader och i 20-30 minuter!
Sedan är det bara att svalna lite och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar