måndag 27 februari 2012

Godis tårta= Schwarzwaldtårta ;)


Min pappa har bett om en Schwarzwaldtårta och nu när jag äntligen gjorde en så var det inte den han trodde haha men god var den iallafall :)
Jag kunde ha dekorerat den finare men nu gjorde jag inte det!


Riktigt god var den iallafall!

Receptet:
  • 3 dl hasselnätter
  • 4 dl florsocker
  • 3 äggvitor
Fyllning och garnering:


  • 300 gram blockchoklad
  • 5 dl grädde
  • 1 dl vaniljkräm

1. Mal nötterna och blanda med florsocker.

 2. Vispa äggvitorna till ett riktigt hårt skum och vänd försiktigt ned i nötblandningen. 

 Sedan ritade jag tre rundlar efter en form på 20 diameter och fördelade smeten till dom.


Grädda sedan i mitten av ugnen på 150 grader i ca 15 minuter.


Och lossa bottnarna omedelbart med en vass kniv!

Vispa hälften av grädden och den andra hälften blandar ni ca 150 gram smält choklad med. Kyl ner grädden med chokladen och vispa sedan upp den och blanda med vaniljkrämen.

Därefter gör du ett lager med choklad/vanilj grädde, lager nr två med vanlig grädde och tredje lagret med choklad/vaniljgrädde igen.

Sedan borde jag ha brett grädde runt tårtan och dekorerat med den andra hälften av den smälta chokladen men nu blev det inte så :P

Den andra hälften av chokladen skulle jag hällt på bakplåtspapper och låtit det stelnat och därefter skurit ut i bitar och stuckit runt om i tårtan :)

Gott var det men inte till den som bantar precis :P

Den kommer jag garanterat att göra om :D Och nästa gång så blir den finare :D
<3

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar